Viac ako občianska povinnosť

Voľby sú pre mňa viac ako občianska povinnosť. Vnímam ich aj skrze morálnu povinnosť za správu tohto sveta do ktorého mi Boh dal milosť sa narodiť. Vnímam to zároveň aj ako jednu z krstných úloh - účasti na kráľovskom úrade - a teda na spoluzodpovednosti za svet. Preto som rád, že aj cirkevné učenie nás pobáda k tomu, aby sme sa zapájali do Politiky - vlády ľudu. To nám demokracia ponúka.

Stretám sa však s problémom, ktorý je charakteristický pre náš národ a to - že nevenujeme pozornosť politike a celej spoločenskej situácii dostatočnú pozornosť. Rozhodujeme sa na základe emócii, na základe nepodložených názorov, obštrukcií, neprávd a podpásových útokov.
Preto mi dovoľte nevyjadriť meno kandidáta, ktorému dám svoj hlas. V každom prípade budem voliť človeka, ktorý je pre mňa najvhodnejším kandidátom. Už teraz viem, že to nebude svätec, lebo to bude živá osoba, ktorá môže kedykoľvek sklamať. Možno neviem o nej všetko, ale to čo viem mi stačí nato, aby som vedome na základe svojho svedomia spokojne zahlasoval za neho. Urobím všetko preto, aby som to neurobil len na základe jeho pekných očí, či milých slov.
Myslím si, že úspešný človek nemusí byť hneď zlým človekom, a tiež si myslím, že človek, ktorý uvažuje a hľadá nemusí byť zlým kresťanom. Bolo by to odo mňa farizejské žiadať od môjho kandidáta, aby bol bez chyby. Skutky hovoria za všetko. Veď aj Písmo nás povzbudzuje - po ovocí ich poznáte.
Viacerí ľudia mi položili otázku koho budem voliť. Zopár som ich zaskočil, lebo moja priebežná (naozaj je priebežná, lebo definitívne sa rozhodnem v deň volieb, lebo každá overená informácia môže zmeniť moju voľbu) nie je veľmi v súlade s „kresťanskou politickou väčšinou“. Inštitút prezidenta totiž vnímam ako úlohu jednotlivca, ktorý má zastávať svoju ústavnú povinnosť a reprezentovať našu krajinu na domácej i zahraničnej pôde. Preto je pre mňa veľmi dôležitá ľudská rovina a teda aj charakter osoby. Nevidím dôvod spájať túto osobu s nejakou stranou. Dôležité je pre mňa čo urobil on a nie strana. Aj keď na druhej strane prílišné previazanie na stranu vnímam ako nebezpečné, lebo je tu nebezpečie „straníckosti“.
Taktiež mi nie je jedno aké postoje zaujíma v otázkam života, morálky, sociálnej oblasti, súdnictva a medzinárodných vzťahov. Veľmi rozlišujem názor v týchto otázkach a zároveň aj postoj k dialógu vo rôznych témach. Prezident totiž nemá zastávať a mlčať, ale obhajovať a brániť a počúvať a viesť dialóg so všetkými. Myslím si, že má byť človekom, ktorý hľadá a skúma pravdu. Takže očakávam, že bude aj človek, ktorý si nechá poradiť. Z tohto mi vyplýva, že to nemusí byť expert na všetko. Priznám sa, bojím sa takýchto expertov na všetko. Podľa mňa stačí, že je dobrý manažér, lebo keď si postaví dobrý tím, tak ten bude fungovať aj „bez neho“ a on si vypočuje ich odborný názor.
Stretol som sa z názorom, že nemám ako kňaz hovoriť konkrétne meno, lebo vraj, keď urobí niečo zlé, aby som nebol „odsúdení“ za to, že som ho volil. Tento argument sa mi ale nepozdáva. Lebo ja nemôžem vedieť o vnútorných pohnútkach človeka všetko. Dovolím si povedať, že takmer nič, lebo nikto z kandidátov nepovie všetko čo si myslí. Taktiež nemôžem byť zodpovedný za to, čo sa udeje o pár mesiacov, či rokov, lebo medzi tým sa môže veľa toho zmeniť. A ako som sám v úvode uviedol, rozhodnem sa v deň volieb a to na základe toho, čo budem v daný deň vedieť. Ale všetko len na základe overených informácii. Nie lacných informácií od anonymných ľudí, ktorým nejde o pravdu, ale o pošpinenie človeka.
Ďalej čo si myslím, že chýba dialóg medzi mladými a staršími. Každý z nás pozerá na svet inak. Je dôležité, aby sme spoločne hľadali pravdu. Preto prosím, nezabúdajme komunikovať aj uprostred našich rodín. Viac skúsenosti, viac názorov, ale o to bližšie k pravde, lebo pravda je zjavená v celom svete.
Nakoniec neuvediem meno. Myslím, že je nepodstatné ho tu uvádzať. Každý z nás ma slobodné a demokratické právo vybrať toho svojho kandidáta. Ja budem pozorne vyberať a zvažovať. Prosím Boha, nech ma vedie v tejto voľbe, lebo ja budem 15. marca voliť pána prezidenta.

Komentáre

Felix Mária OFM napísal(a)…
... ešteže som tu neuviedol meno "kandidáta" lebo dnes už viem, že budem voliť inak ako som chcel... som rád, že ma ten človek presvedčil pozitívnym spôsobom a nie podpásovými ranami voči oponentom...