O druhom kole

Koho budem voliť?
Na mojom blogu som už pred prvým kolom volieb napísal, že budem voliť prezidenta. Za týmto rozhodnutím si stojím aj teraz, aj keď vďaka „nízkej sebakritike“ niektorých kandidátov môj "favorit" nepostúpil. Pretože staré zlaté pravidlo, že v jednote je sila sa znovu potvrdilo.

Keďže idem voliť prezidenta som si vedomý, že táto voľba je niečím špecifická od iných volieb a to kvôli tomu, že sa jedna o voľbu väčšinovú a nie podielovú.
Pri podielovej môže byť totiž "viac" víťazov, napríklad do parlamentu sa môže dostať každá strana, ktorá získa viac ako 5%. Takže ich môžeme mať aj napríklad 2, 4, či 7.
Pri väčšinovej voľbe je víťaz iba jeden. Ten, ktorý získa viac hlasov. Stačí o jeden hlas viac. A keďže ide o tajnú voľbu je neisté koľko tých hlasov je potrebných na to, aby ten ktorý kandidát vyhral.
Z tohto mi vyplýva, že v každom prípade pôjdem voliť. Otázka znie: Koho?



U mňa je to jednoznačne voľba väčšieho dobra. Spomínam si na výrok, ktorý ma sprevádza už niekoľko rokov, odkedy som videl film Hotel Rwanda. Je to citát, ktorý je pripisovaný Edmundovi Burkemu: "Víťazstvu zla stačí jedna vec, že dobrý človek neurobí nič."
Budem teda vyberať človeka u ktorého predpokladám, že bude robiť viac dobra a dobrých vecí a vecí za ktorými vidno hodnoty. Taktiež už v spomínanom blogu som písal, že po ovocí ich poznáte. Vtedy som ani netušil, že to bude takáto dôležitá skutočnosť, aby som nielen ja išiel voliť, ale aby som aj iných povzbudzoval, aby nepodcenili tieto voľby a išli voliť nielen oni, ale aj ich blízky.


Nútiť nemôžem nikoho, lebo je to každého slobodne právo a nie povinnosť. No mňa utvrdila o tejto potrebe diskusia, ktorá bola na http://www.sme.sk/c/7140381/volby-prezident-debata-kiska-schwarzenberg-a-radicova.html Nejako takto si predstavujem politiku. Vecná diskusia bez potreby očierňovať protikandidáta. Diskusia o hodnotách, ktoré si naša občianska spoločnosť i politika zaslúžia. Som si vedomý, že môj kandidát nie je dokonalý a som si aj vedomý istého rizika, ale stále si myslím, že pri väčšinovom hlasovaní je dôležité podporiť toho, kto má k dobru bližšie. (Podľa všetkého bude treba asi 1 000 000 hlasov. To je dosť, preto netreba podceniť účasť na voľbách) Preto budem skúmať predovšetkým túto rovinu. Aj keď som už rozhodnutý, stále budem pozorne sledovať kandidátov, lebo budem skúmať a hľadať „väčšie“ dobro. Vyhrá iba jeden a ten bude prezident (nie „kandidát svätosti“ a dokonalý človek).

Komentáre