Vysvetlenie názvu... slovná hračka...
Chcel by som sa zamyslieť nad láskou, nad ružami, a ružencom.
1. Ruže nechaj pre tých, ktorí milujú
2. Ruženec pre tých, ktorí milujú
Chcel by som sa zamyslieť nad láskou, nad ružami, a ružencom.
Začal by som starogréckou bájou,
v ktorej sa nachádzajú prvé zmienky o tom, prečo sa ruža stala symbolom lásky.
Báj uvádza, že najskôr existovala
iba biela ruža. Tá bola zasvätená bohyni lásky Afrodite. Keď Afrodita bežala za
svojim umierajúcim milencom Adonisom, pichla sa o tŕň ruže a tá sa jej krvou
sfarbila na červeno. Pôvodne boli ruže podľa tejto starogréckej báje biele. Až
po tejto udalosti sčervenali a stali sa takým symbolom lásky, lásky, ktorá je
ochotná trpieť a obetovať sa.
V kresťanskej tradícii nachádzame
slovo „ruženec“, ktorý je pre kresťanov jednou z ústredných modlitieb. Je
príbehom lásky Boha k človeku. Vytvára akúsi duchovnú kyticu lásky. Obeta
Ježiša Krista je tiež charakteristická cez tŕne. Tŕne z ruže pripomínajú tŕňovú
korunu.
Pozrime
sa na ruže. Sú to krásne kvety. Mne sa páčia ruže. Zamerajme sa aj na kombináciu
troch farieb. Lebo možno viete o tom, že aj farba kvetov ukrýva v sebe symbol
a význam.
Biela ruža je znamením čistoty,
úcty a pokory.
Žltá farba ruže vyjadruje dva
úplne odlišné pocity. Pre európske národy je farbou slobody a spokojnosti, ale
u moslimského ľudu je znakom žiarlivosti, zrady a cudzoložstva. Čiže tiež vidíme, že aj kultúrne
prostredia sú rôzne, teda musíme dávať pozor komu to dávame, ako to dávame.
A
potom je červená ruža – symbolizuje
lásku a vášeň. V kresťanstve sa považuje červená farba ruží za znak Kristovho
utrpenia a jeho bolestnej smrti na kríži.
Mnohí muži majú dilemu v akej
farbe majú darovať kvety, keď milujú nejakú ženu. Mnohí volia červenú ružu.
Niektorí to ale nepokladajú za dôležité či je tam taká alebo iná farba. Možno
taká rada, aby si predtým ako podarujú nejaký kvet overili u svojej priateľky aká
sa jej páči farba a či jej na farbe záleží. Jedna žena mi povedala: „Červenú
ružu dávajú často lenivci, lebo to je taký stereotyp, taký štandard. Keď idete
do kvetinárstva a opýtate, že akú ružu kúpiť žene tak kvetinárky, keďže majú
veľa červených ruží povedia, že červenu. A pritom niektoré ženy majú rady
aj iné kvety a možno že si budú viacej vážiť, keď trafíte práve tú jej
kvetinu, že jej dáte niečo, čo jej je bližšie.
Ja sa zameriam na ružu, pretože
na nej sa nachádza viacero symbolov. Sú tam lupene – okvetne lístky, ktoré
určujú farbu kvetu. A už sme teda počuli teda aspoň tieto 3 farby, čo
znázorňujú. Sú ešte aj rôzne iné, ale to nebudeme viacej rozoberať. Väčšinou sa
hodnotia tie lupene - privoniame si ich a keď si ružu postavíme do
vázičky, tak sa o ňu staráme, tešíme sa z nej. Časom tie lupene opadnú...
A vtedy si povieme, že ten kvet
už pre mňa nemá taký význam. Lebo už nie je taký pekný, lebo ovädol. [Niektorí sušia kvety, tých teraz vynechám.
To je zase iná kategória.] Ale teraz,
keď kvet opadal – čo urobíme s kvetom za normálnych okolnosti? Vyhodíme von,
však...
Ja som nechcel byť teraz taký...
že otrhám ružu, ale bol som včera prosiť v kvetinárstve, že keď budú vyhadzovať
nejaké „neúspešné“ kvety, tak nech mi odložia, aby som ja nemusel byť ten,
ktorý ich ničí. Takže takto vyzerá kvet, ktorý opadal. A povieme si – už je
nanič. [kvet bez lupeňov]
Lenže, keď si všimneme, zostalo
tam ešte 5 kališných lístkov, ktoré sa nachádzajú na každom kvete – to sú tie
zelené lístky pod lupeňmi. Tie nepokladáme za také dôležité. A pritom oni sú
veľmi dôležité práve v momente, kedy tie kališné lístky chránia tie
okvetné lupene. Sú dôležité pokiaľ sa lupene spevnejú a dorastajú.
Oni ich chránia. A čo je krásne
na nich, že oni zostanú na tej stonke úplne dokonca, oni neopadajú. A mohli by
sme povedať, že ak my sme zaľúbení do niečoho, čo je krásne, čo nás jednoducho
na prvý pohľad osloví, zabúdame na to, že je tu niečo čo sa spája s vernosťou.
Lebo krása môže opadnúť a láska môže ochabnúť. Ale niečo tu zostáva, niečo
čo je verné, niečo, čo chráni na to zabúdame.
Možno tak trosku zabúdame na to,
že keď tie lupene odpadnú, že s tou kvetinou sa ešte stále niečo deje. Možno s
tou, ktorá je už odrezaná [oddelená od koreňa] už nie, lebo stráca živiny a je
naozaj súca k vyhodeniu. [resp. je
tu iná alternatíva – môžeme ju ešte dať do vody, či hliny a snáď sa oživí a zapustí
korienky.] Ale keby sme ju nechali na koreni, tak sa s ňou ešte môže niečo stať.
A to je asi taká vec, že prinesie plod. Aj ružoví krík z ktorého pôvodne
pochádza ruža má plod.
Ruže, ktoré my bežne používame,
majú svoj pôvod v šípovom kríku. Naše ruže sú už len umelo ľuďmi vypestované
odrody, tie také druhy – to by zasa biológovia mohli povedať aké. Ale že ten
pôvod je naozaj v tom kriku, a že to nadivoko rástlo a to si málokedy
uvedomujeme, však?
Kto nechodil zo školy zbierať
šípky? To sú plody ružového kríka. Čiže ten kvet nie je len na okrasu, ale má
priniesť aj nejaký plod. A vieme dobre, že šípky majú veľa vitamínu C, sú
zdravé. Čiže ten plod nie je len taký zbytočný, ale prináša aj svoje ďalšie
pôsobenie. A toto by som tiež videl, ako takú paralelu k láske, že aby sme
nezabúdali, že aj keď niečo možno to krásne opadá, ešte stále je tam niečo, čo
je verné, čo už predtým, než tá krása vznikla, ju chránilo a chráni to ešte aj
počas toho nasledovného obdobia, kedy ten plod vzniká.
Možno kvety ruže to až tak
nevyjadrujú, ale na iných kvetoch [napríklad
ovocných] je to evidentne vidieť. Ten plod je dôležitý. V prípade „ruží“
tá šípka.
A ďalej sa často zabúda a možno
aj naši kvetinári k tomu pomáhajú, keď vymýšľajú, že z týchto troch ruží,
poriadne tŕne má len tá červená. Tie ostatné už majú také slabé. Ale keď vidíte
prirodzene, voľne žijúcu ružu – tá ich má viacej tých tŕňov. Čiže znovu – láska
a krása, aj to dobré, môže občas priniesť bolesti pri nejakej nepozornosti. Ak
človek niečo zanedbá, prehliadne, môže prísť k zraneniu. Ale to neznamená, že
samotné to ovocie, alebo ten vzťah, nemá význam. Toto boli ruže.
A teraz k ružencu.
Ja som si priniesol starší
ruženec a prišlo mi to úplne vhod, lebo už som nestihol ísť na šípky. Ale viete
čo sa mi páči na tom ruženci? Že tie zrniečka majú presne tvar šípok,
však? Sú také oválne. Čiže tiež toto má takú spojitosť s ružami. Dokonca
tých 5 desiatkov je ako tých 5 okvetných lístkov aj keď vieme, že ruženec má spojitosť
so 150 Žalmami. Ale už teraz nám to pápež upravil, lebo teraz máme desiatkov
20. Takže vidíme, že 5 aj tu je tých 5 okvetných lístkov – môžeme v tom vidieť
vernosť. Vernosť aj skrze modlitbu, skrze obetu. Ako ruža dorastá, dozrieva, tak
môžeme povedať, že aj vzťah dorastá a dozrieva cez modlitbu. Ruženec nie
je až taký tragicky, nie je iba náročný (tŕnistý). Lebo niekto sa ho aj naľaká,
možno tak ako sa naľakáme tej pôvodnej ruže, že ona pichá, môže zraniť. V skrytosti,
možno ako pri ružovom kríku v tej zabudnutosti, ešte stále niečo dorastá niečo
prichádza. Aj v tom ruženci niečo dozrieva. Keď si to tak zoberieme už základné
tajomstva – radostný, bolestný, slávnostný – veď to je náš život. Aj my
prežívame radosti v živote, aj my prežívame bolesti v živote, aj my
prežívame slávnosti v živote. A každá naša láska by tiež mala prežívať tieto
veci, lebo sa im nevyhneme, to je život!
A teraz si zoberme, čo sme
ochotní urobiť pre lásku? Sme ochotní ju odtrhnúť pre krásu a keď tá krása
opadne tak už je po známosti?
Alebo sme ochotní obetovať niečo
viac? Tu vernosť? Alebo keď sa chcem dotknúť tej krásy - som ochotný ju vziať jemne?
Jemne sa jej dotknúť? resp.
Vedieť ju aj možno nechať tak, nedotknúť sa jej, aby som jej neublížil? A toto môžeme
aj vo vzťahu – chlapca a dievčaťa. Koľkí, keď sa pozrieme do svedomia máme
problém s tým dotknúť sa jeden druhého. A pritom by to málo byt niečo normálne,
niečo prirodzené, čo Boh daroval človeku – dotyk, objatie, bozk... Ale my už
sme tak poškodení tými našimi všelijakými nevhodnými postojmi, že v tom vidíme
niečo, čo nás viac ničí ako povzbudzuje. Niečo, čo nás viac brzdí, ako posúva
dopredu v tom vzťahu.
A práve tu vidím priestor pre spoločnú
modlitbu. Priestor pre to, aby sa to uzdravilo, aby sa to očistilo, aby sme
videli tu hodnotu tej lásky možno práve tak ako v tých kvetoch vidíme zmysel.
Ale kvety – niektoré sú už len tak umelo vyčačkané, len pre taký moment
krásneho okamihu, ktorý pominie. Ale pre ten prirodzený rast rastliny, ktorú
Boh stvoril a dal jej schopnosť prinášať plody, ktoré možno my už ani nečakáme.
A to je znovu priestor pre
modlitby. Uveriť tomu, že keď budem verný, keď budem prežívať každú časť toho
života, fázu toho vývoja prirodzene, že mi to niečo aj prinesie – ten plod.
Plod, ktorý už nebude len na okrasu, ale ktorý bude uzdravovať. To bude to
Céčko, vitamín C. Ale aj ten plod potrebuje čas. Niekedy v máji, kvitnú ruže a
tie plody zberáme až v októbri. My by sme to najradšej všetko hneď mali.
Dokonca mi povedali niektorí moji
známi, čo tak pravidelne chodia na šípky, že ani v tom októbri ešte nie je
najlepšie zberať tie šípky, ale až počas mrazu – vtedy to má svoje čaro a vtedy
aj ten čaj je trosku iný. A poznám jedných tak, že chodia naozaj v zime, keď už
je treskúca zima – idú celá rodina, vezmú čaj do termosky a idú zberať v zime šípky.
A si zoberte teraz, že v rukaviciach sa to veľmi nedá pomedzi tie kríčky – tak
ešte aj rukavice dolu a oberajú šípky. A potom prídu domov a tešia sa, že ako
sa im to pekne podarilo, že ešte aj otužilí sú, keď vedia ustáť takú treskúcu
zimu.
A znovu, som toto ochotný v láske
urobiť pre tú lásku, pre ten vzťah? Urobiť možno niečo čo je už extrémom?
Pretože vidím za tým niečo viac. Dokážem prezrieť tu krasu, ktorá už možno nie
je taká vábivá, lebo milovať takto by bolo najjednoduchšie.
Nie, láska chce veľa, láska chce
viac a preto je vzácna. Takže možno aj toto by som vám chcel ponúknuť na také
uvažovanie o láske. Že možno aj tie, kvety, ktoré budete dostávať, dievčatá,
aby ste možno videli v nich niečo viac ako len tu márnivosť toho pominuteľného,
ale niečo viac.
Možno taká výzva pre vás –
pamätám si, ešte dávno, neviem názov toho filmu – ale ten príbeh bol silný.
Bola tam žena, ktorá mala problém sama so sebou. Nechcem teraz vás naplašiť, že
na vás robím psychologické pokusy. Ale áno, ona mala psychické problémy. Keď sa
z toho dostala, tak jej doktor hovorí – „Teraz môžete ísť domov, ste pripravená
na život. Ale nie ste pripravená tak, že už teraz všetko bude úplne fungovať.
Vy potrebujete sa postupne pripravovať k tomu, aby ste bola aj pripravená
k vzťahu. Preto vám odporúčam, aby keď prídete domov a zariadite si svoj dom,
aby ste si kúpili rastlinu. A starajte sa o ňu nejaký rok. A keď vám tá
rastlinka prežije ten rok, tak potom si kúpte aj nejaké zvieratko a starajte sa
on spolu aj s tou rastlinkou, ďalší rok. A keď vám aj táto rastlinka, aj toto
zviera prežije, že sa budete o ne dobre starať, potom skúste budovať aj vzťah s
ľuďmi intenzívnejšie.“
Myslím, že tá pointa má v niečom
pravdu. Nemusí to byt práve tento postup, ale vidieť na tom veľmi dobre to, že
postupne sa zdvíha úroveň vzťahu voči iným a aj zodpovednosť za iného
stúpa.
Možno taká výzva, ponuka pre vás,
ktorí máte vzťah - skúste si zasadiť kvet a skúste sa on starať spoločne,
skúste si dať taký záväzok. Ja si myslím, že ma to niečo do seba. Naozaj to
uvedomenie si toho, že som za niečo zodpovedný, ale skutočne zodpovedný, lebo pri
kvete ako aj pri vzťahu sa môžu meniť okolnosti. A tie nepredvídateľné
okolnosti sú práve najkrajšie v tej skúške. Dokážem nájsť teraz to riešenie?
Keď sa naučím riešiť tieto drobné veci, naučím sa riešiť aj tie väčšie veci.
Ježiš hovorí, aby sme boli verní
aj v malom, lebo kto nám zverí tie väčšie? A nezabudnime sa modliť za ten nás
vzťah, za našu lásku, za to, že aj to prežívanie je pestré. Možno aj tým
desiatkom ruženca, alebo celým ružencom. Koľko času strávite spoločne pri
vašich stretnutiach. Napríklad keď si chcete pozrieť nejaký romanticky film?
A pri ruženci? 5 minút? Viac
nebudem hovoriť. Skúmajme a rozpoznávajme tajomstvo symbolov a tej krásy, ktorú
nám Boh dáva a kráčajme za Ním, aj keď je to cesta tŕnistá, ale je to cesta
požehnaná.
Príhovor na mládežníckej sv. omši - 12. februára (pred Valentínska mládežka) v BA- Františkáni
Komentáre
Zverejnenie komentára