Očakávanie


... očakávanie ...
            ...v adventnom období je starou liturgickou praxou. Okrem modlitieb v Breviári a počas sv. omše tomu veľa nenasvedčuje. no verím, že v srdci do ide správnym smerom.
Tu v Leuvene sa zatiaľ nekonajú nijaké špeciálne trhy. Dokonca ani ľudia na uliciach nejako veľmi nepreháňajú. Iba kde tu sa objaví nejaký ten symbol Vianoc. Najčastejšie svetielka okolo stromov.
           
... v Bruseli...
Bol som v Bruseli. Vychádzka bola zaujímavá a veľmi pútavá. Prvý krát som reálne pocítil, čo to znamená kráčať proti davu. J Ako sme totiž išli po ulici, oproti nám zástup demonštrantov podporujúcich konžských rebelov hnutia „M23“. Proti nim stáli ozbrojení policajti, ktorí regulovali ich pochod. Našťastie my sme spokojne mohli prejsť okolo. Lepšie povedané proti davu. (niečo je aj na fotkách https://picasaweb.google.com/felix.ofm/Brusel12 ).
V tento deň sme zamierili aj na Grote Markt, keďže byť v centre mesta a obísť tak dôležité miesto sa nemôže. Lepšie by sme však urobili, keby sme ho obišli. Na fotke môžete vidieť realitu postoja bruselského magistrátu ku kresťanským tradíciám s plným rešpektom voči menšine moslimských obyvateľov. Tu konštrukciu ani neviem ako mam nazvať. V každom prípade sa budem snažiť vyhnúť pomenovaniu stromček.

Keď som už pri rešpektovaný kultúr a práv menšiny, či väčšiny našiel som jeden článok: http://www.sme.sk/c/6620890/belgickeho-poslanca-musia-chranit-pred-radikalnymi-moslimami.html , ktorý hovorí o burkách. To sú tie šatky, čo nosia moslimské ženy na tváry. Spomínam to preto, že tak ako sa Európa snaží rešpektovať moslimský svet, tak dosť často ten moslimský ten náš ignoruje. Napríklad som v tento deň videl v metre jednu pani, ktorá  spokojne mala burku na tvári. Pritom je tu zákon o ich nenosení.

... moja prvá sv. omša v Tridentskom obrade...
            Bude to možno pre niekoho trochu paradoxne, ale práve tu na západe – sekularizovanom a liberálnom západe som prvý krát bol účastný sv. omše v obrade podľa Misála bl. Jána XXIII., známeho tiež pod názvom „tridentská omša“. Uvedomujem si, že písať o sv. omši je veľmi náročné, lebo ju vnímam ako jedno veľké tajomstvo. A to je jedno, ktorý je to obrad. Vždy je pre mňa sv. omša tajomstvom, ktorého hodnotu ťažko vyjadríme slovami. A to vonkajšie, čo vnímame našimi očami a ďalšími zmyslami je myslím vždy osobné a veľmi individuálne. Napriek tomu si dovolím k tejto mojej skúsenosti povedať a napísať, že vniesla do môjho života nový rozmer vnímania bohoslužby. V každom prípade musí každý človek prežívať túto chvíľu intímne ako stretnutie s Bohom. O to viac kňaz, ktorý drží v rukách Božie telo a kalich s krvou Kristovou. Na bohoslužbu sa snažím hľadieť ako na osobné stretnutie, ktoré sprítomňuje Krista medzi svojimi učeníkmi, medzi svojimi priateľmi. Tak ako to prežíval vo Večeradle. Znovu a znovu nám dáva príklad svojej lásky, ktorá sa chce darovať a ktorá sa obetuje.
            Preto napíšem už len jedno. Bolí ma, ako niektorí ľudia ľahkovážne posudzujú jednotlivé obrady. Ten je dobrý, či ten je lepší. V oboch prípadoch sa obetuje Kristus. A toho by si mal byť vedomí každý kňaz. Nechápem teda liturgický extrémizmus... je to jedno či sú to tzv. liberáli, alebo „tradiční“ – lebo už len tým, že to celé zaťahujú do extrému poškodzujú objektivitu krásnej Kristovej lásky, ktorá nie je vôbec extrémistická. Je bezhraničná. V tom vidím rozdiel.

... Amsterdam, kapitola sama o sebe...
Konečne som si vyšiel na malí študentský trip. Spolu so spolužiakmi z CZ a SK sme si urobili dňový výlet do Amsterdamu. Tu o tom nebudem písať. Všetky dojmy sú v samostatnom príspevku.

Piatok 7.12., konečne zasnežilo aj tu. Viac menej trochu snehu, lebo sa to hneď topilo. Ale v Belgicku to hneď vyvolalo pohromu http://www.teraz.sk/zahranicie/huste-snezenie-ochromilo-dopravu-v-eur/30939-clanok.html
A to som o 6:30 viezol nášho brata na letisko. O hodinku mi písal, že lety boli zrušené. Takže strávil na letisku trochu viac času. (Ak sa vám nechce čítať článok J kalamitu spôsobilo husté sneženie a „až“ 8 cm snehu J) Trochu mi to pripomína Bratislavu J začne padať sneh a už je kalamita v meste. J

            Dnes asi toľko. Nezabudnite pozrieť fotky... je tam toho dosť. A hlavne nájsť si príspevok o Amsterdame. Je trochu dlhší. A keďže sa dajú robiť komentáre, poteším sa vaším postrehom.

Komentáre