Monumentalday


Monumentalday a „veľkosť univerzity“
Tak dnes budem trochu pokračovať s mojim zdieľaním sa ako to tu prežívam. Ešte v nedeľu 9. septembra sa konal v Leuven a myslím po celom Belgicku tzv. Monumentalday – v podstate to bolo niečo ako u nás Deň múzeí, alebo Noc kostolov.

Zároveň dávam do pozornosti pár fotiek: https://picasaweb.google.com/felix.ofm/Belgicko02

Tu boli otvorené aj také miesta, kde sa človek bežne nedostane. My sme sa statočne nachodili. Brat Daniel a Willy sa podujali ukázať mi krásy mesta. Zobrali ma do dvoch opátstiev, ktoré už vlastne nefungujú ako opátstva. Prvé bolo premonštrátske a druhé cisterciátske. V prvom už je múzeum a v druhom z ktorého už neexistuje ani kostol je viac menej škola. Katolícka Univerzita Leuven (KUL) tu má veľkú knižnicu. Ale poviem vám naozaj veľkú.

Išli sme zároveň cez areál univerzity. Myslím, že sme išli cezeň asi dobrých 30 – 40 minút. A to sme neprechádzali cez celý. Tu mi popritom napadla aj naša Slovenská situácia, keď naše kvázi univerzity zakladajú samé pobočky a detašované pracoviská po celom Slovensku. Všetko na úkor kvality. Len, aby mali študentov, len aby mali všetci diplomy... hrôza. Devalvácia školstva. Tu v Leuven zvolili inú stratégiu. Všetko centralizujú do jedného mesta. Preto majú aj toľko študentov. A zároveň aj mesto vytvára skvelé prostredie pre študentov. Ak sa vám chce prekladať možete si o tom prečítať aj na (O Leuvenskej škole vo flámskom jazyku: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120910_00291379 to práve tento týždeň písali) tejto stránke.

Počasie „ala belgicko“
V utorok prišlo do Leuvenu „belgicko“ – takto niektorí cudzinci hovoria o belgickom počasí. Chlad, vlhko a sychravé počasie. Dalo by sa povedať, že „dlhá jeseň“, ktorá až na pár výnimiek tepla či občasného „mrazu – snehu“ potrvá do jari. Veruže som si už na blšáku kúpil papuče. A nie lacné (pritom som hľadal najlacnejšie). Ale ako hovoril môj otec – „či keď bude pršať mám si dať na hlavu peniaze?“ Takže peniaze nie na nohu, ale predavačovi som dal za papučky. A dobre mi je teraz v nich. J

Pôžička?
Už by som pre dnes len dve skúsenosti chcel napísať. Ako som spomínal v prvom príspevku, veľa bicyklov je tu. Aj tá bezpečnosť je tu dobrá, ale má svoje „zákutia“. To mi vysvetlili bratia pri večernom posedení. Ono síce bicykle sa tu nekradnú, ale často sa stáva, že si požičajú a „nevrátia“. Pre lepšie pochopenie. Vy si necháte niekde bicykel. Nezamknete si ho – z akýchkoľvek príčin – a tu zrazu príde niekto, kto si povie – Jáj, ale by mi teraz pomohol bicykel... a šúp ho, už si požičal váš... nevedno kam, ale požičal... odkaz vám nenechal. On sa odvezie kam potrebuje a potom ho oprie niekam, tak aby si ho mohol majiteľ nájsť (pravdepodobnosť nájdenia neviem a netuším aká je). On žije spokojne ďalej, lebo „nič neukradol“ – iba si požičal. J

Nečakaj...
A ďalšia skúsenosť moja je, že nikdy nečakajte odpoveď na mail od človeka z Belgicka. Ja som sa ho doteraz nedočkal. Ale všetko funguje. Veď načo odpovedať – platí všetko čo je maile napísané. Jednoducho netreba riešiť. Horšie je keď napíšete otázku. Musíte ako ja čakať. Čakám už 2  týždeň.

Dnes asi toľko. Od pondelka mi začínajú „Orientation days“ – je to niečo ako zoznámenie sa so školou a so spolužiakmi. Okrem oficiálnych príhovorov rektora a dekanov, pozostáva program z kultúrnych a spoločenských podujatí  (chápte tak, že ide sa na pivo – fakulty vám vybavia bar a vy tam máte zľavu – tomu sa hovorí propagácia vlastných produktov). My z teologickej fakulty a študenti filozofickej fakulty sa máme stretnúť pri „Cafe Belge“. Už som si ho bol pozrieť.  Je v centre veľkého námestia OUDE MARKT, kde sú samé bary, kaviarne a pivárne. Nič iné. A to námestie je riadne veľké.
To je už naozaj všetko na dnes. Prajem vám všetko dobré a príjemný jesenný čas.

Komentáre